Używamy plików cookie (własnych lub pochodzących od innych dostawców np. Google Analytics), aby ułatwić Państwu korzystanie z naszych stron internetowych i lepiej dopasować ofertę do Państwa zainteresowań. Podczas dalszego korzystania z naszych stron internetowych będą stosowane wyłącznie pliki cookie niezbędne ze względów technicznych, a w przypadku wyrażenia przez Państwa zgody – wszystkie pliki cookie (również w celach marketingowych). Państwa zgoda jest dobrowolna i można ją odwołać w każdej chwili.

Dalsze informacje są dostępne w naszej deklaracji o ochronie danych osobowych.

Akceptacja

CLAAS POWER SYSTEMS

Kraftintelligenz.

Nowe oblicze napędu. CLAAS POWER SYSTEMS (CPS) realizuje idealną współpracę poszczególnych komponentów w ramach kompletnej technologii napędowej.

CLAAS POWER SYSTEMS

Kraftintelligenz.

Nowe oblicze napędu. CLAAS POWER SYSTEMS (CPS) realizuje idealną współpracę poszczególnych komponentów w ramach kompletnej technologii napędowej.

Napędy alternatywne. Czy epoka silnika spalinowego dobiega końca?

W branży żywo dyskutuje się na temat możliwości zastosowania technologii SCR lub EGR. Badania prowadzone w zakresie techniki rolnej w coraz większym stopniu koncentrują się obecnie na napędach alternatywnych i z niską emisją spalin, takich jak rozwiązania hybrydowe, układy na biodiesel i systemy elektryczne. Intensyfikowane są także badania w segmencie ogniw paliwowych. Wielu ekspertów upatruje alternatywy zwłaszcza w możliwej do zrealizowania w niedalekiej przyszłości technologii wodorowej. Innymi słowy: rozpoczęła się wielka zmiana technologiczna.

Nowe napędy.

Rozstanie z silnikiem spalinowym wydaje się przesądzone, także na polach. Rozwiązania hybrydowe, napędy elektryczne z silnikiem wysokoprężnym i silniki elektryczne będą odgrywać w rolnictwie coraz ważniejszą rolę. Pierwsze modele i prototypy już teraz wyznaczają drogę ku przyszłości.

Ciągniki elektryczne.

Wielkiej euforii, zwłaszcza w związku z e-mobilnością, jednak nie widać. Zanim ekonomiczne rozwiązania elektryczne wejdą do produkcji seryjnej, minie jeszcze sporo czasu. Dlatego na uczelniach i w przedsiębiorstwach są w tym zakresie prowadzone dynamiczne i wzmożone badania. „Zwłaszcza ciągniki będą w przyszłości korzystać z energii elektrycznej pochodzącej z gniazdka sieciowego” – mówi Thomas Herlitzius, profesor technologii systemów rolnych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie. Napędy elektryczne stanowią alternatywę dla hydrauliki, ponieważ, jak stwierdza Herlitzius, „w lepszym stopniu dają się sterować i regulować oraz zapewniają efektywne wykorzystanie przestrzeni montażowej, a przy tym generują wyższy stopień skuteczności”. Oprócz tego napęd elektryczny pozwala uniknąć emisji oleju przy podłączaniu i odłączaniu agregatów hydraulicznych oraz umożliwia znaczące zmniejszenie ryzyka wynikającego ze stosowania cieczy hydraulicznych.

Większy zasobnik energii w rozwiązaniach hybrydowych.

Oprócz silników elektrycznych obecnie coraz bardziej intensywnie pracuje się nad rozwiązaniami hybrydowymi napędów jezdnych maszyn mobilnych. Napędy hybrydowe mogą być wykonane w postaci elektrycznej lub hydraulicznej. To, jak rozwiązania hybrydowe są wdrażane w praktyce, jest obecnie przedmiotem testów w Wyższej Szkole Zawodowej w Kolonii. W czerwcu 2010 roku Nadreńczycy wspólnie z partnerami reprezentującymi przemysł i naukę rozpoczęli realizację projektu „Lib-OFF-Road”. Zakłada on opracowanie efektywnych energetycznie i nieszkodliwych dla klimatu koncepcji napędowych do pojazdów użytkowych typu Off-road, czyli maszyn budowlanych, rolniczych i leśniczych. Oprócz napędu jezdnego przewiduje się także zbadanie napędu narzędzi roboczych, ponieważ zużywa on bardzo dużo dodatkowej energii. To kluczowa sprawa także w napędach hybrydowych: potrzebują one dużego zasobnika energii. Ten wymaga natomiast dalszego rozwoju technologicznego.

Napędy elektryczne z silnikami wysokoprężnymi do maszyn typu Off-road

Innym atrakcyjnym i ugruntowanym wariantem są obecnie napędy elektryczne z silnikiem wysokoprężnym. W ramach takiego rozwiązania silnik jest praktycznie wyposażony we własną elektrownię – czyli generator, który jest napędzany przez silnik Diesla. Przy użyciu napędów elektrycznych naukowcy z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie chcą sprawić, by maszyny stały się bardziej ciche i wydajniejsze. W tym celu opracowali elektryczny system napędowy z silnikiem wysokoprężnym, w którym silnik zasila elektryczną sieć pokładową, napędzającą z kolei cztery koła ciągnika. Według informacji podawanych przez naukowców taki ciągnik hybrydowy osiąga bardzo duży stopień skuteczności. Są jeszcze inne korzyści. „Jeśli wszystkie cztery koła są napędzane pojedynczo, oznacza to nie tylko mniejsze zużywanie się opon, ale także większą tolerancję w stosunku do różnych ich promieni. Dzięki aktywnej kontroli trakcji dla każdego koła gleba jest mniej obciążana, a siła uciągu ciągnika zwiększa się” – mówi profesor technologii systemów rolnych Thomas Herlitzius.