Jest kilka powodów, aby przyspieszyć gotowość ciągnika do letnio-jesiennego szczytu prac polowych. Przede wszystkim, nie możesz sobie pozwolić na awarię maszyny, bo to wymierna strata czasu, plonu czy – okna pogodowego… Wszak żniwa to najbardziej newralgiczny okres w roku, gdyż związany jest ze zbiorem i transportem płodów rolnych, z których sprzedaży bezpośrednio i pośrednio żyje każdy aktywny rolnik.
Do tych wszystkich od lat znanych argumentów dochodzi zupełnie nowy: wymogi Wspólnej Polityki Rolnej, która zaczęła obowiązywać od stycznia 2023 r.
Kto z producentów rolnych chce sięgnąć po dodatkowe pieniądze z hektara, będzie zmuszony wystąpić do ARiMR po ekoschematy Krajowego Planu Strategicznego. Jednym z nich jest tzw. rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi:
*stosowanie międzyplonów ozimych i wsiewek śródplonowych;
*zróżnicowana struktura upraw;
*uproszczone bezorkowe systemy uprawy…
Rolnik musi więc już teraz latem znaleźć czas na przemyślenie przyszłej struktury upraw, utworzenie planu nawozowego na 2024 r. itp. Im więc szybciej zadba o sprzęt, tym więcej czasu pozostanie mu na przygotowanie się do nowej biurokracji.
O czym zatem warto pamiętać, przygotowując maszynę do sezonu?
Chłodnice: tędy ma uciekać ciepło
Okres żniw zwykle związany jest z bardzo wysokimi temperaturami i zapyleniem powietrza. Oznacza to większe obciążenie dla całego ciągnika, a zwłaszcza dla jego układu chłodzenia i zasysania powietrza do silnika.
Zaczynamy od chłodnic. Te elementy muszą być dokładnie oczyszczone i na bieżąco czyszczone sprężonym powietrzem. Nie wolno ich dotykać żadną szczotką, gdyż łatwo nieodwracalnie pozaginać lamele radiatorów.
Kontroli podlega też zespół wentylatora: wiatrak, stan skrzydeł wiatraka, pasek napędowy wentylatora chłodnicy. Jakiekolwiek podejrzenie zbytniego rozciągnięcia paska powinno owocować decyzją jego wymiany. To ważne zwłaszcza w przypadku ciągników z przednim WOM, bo tu wymiana jest trudniejsza i bardziej czasochłonna.
Dodatkowo można skontrolować prędkość wentylatora za pomocą tachometru optycznego. W maszynach z elektroniczną kontrolą prędkości wentylatora pomocny w diagnostyce będzie program diagnostyczny.
Przed letnimi pracami zawsze trzeba mieć na uwadze kondycję płynu chłodzącego. Czy wiesz, jak długo już on krąży w obiegu Twojej maszyny? Jeśli od chwili jej nabycia, to już najwyższy czas go wymienić, bo może zawierać zbyt dużo skroplin pary wodnej, co sprzyja korozji układu chłodzącego.
Regularnie wymieniany płyn nie tylko zachowuje wyższą efektywność oddawania ciepła z silnika, ale też konserwuje chłodnicę.
Przy tej okazji kontroli podlega termostat silnika!