CLAAS jako wiodący producent sprzętu dla rolnictwa, w swych regularnie publikowanych materiałach prasowych od miesięcy podpowiada praktyczne sposoby pracy maszynami, mającymi wpływ na zmniejszenie zużycia ON. Wiadomo bowiem, że nie można skupiać się tylko na silniku, ale na całej architekturze ciągnika i kombajnu oraz na organizacji wykonywanej nimi pracy.
W rolnictwie najwięcej paliwa w ciągu roku zużywają ciągniki – ich jest bowiem ok. dziesięciokrotnie więcej w Polsce niż kombajnów. Przypomnijmy zatem najprostsze metody uzyskania oszczędności ON podczas pracy traktorem.
Ciągnik: niedocenione stabilność i balastowanie
Wydaje się, że stabilność ciągnika nie ma bezpośredniego wpływu na zużycie paliwa.
Ciągnik z napędem na 4 koła, powinien być nie tylko odpowiednio ciężki do zadań, które wykonuje, ale również mieć odpowiednio rozłożoną masę na przednią i tylną oś. Jest to ważne, by cenne paliwo, zamienione na moment obrotowy, zostało odpowiednio przełożone na podłoże. Jest to możliwe, tylko wtedy, gdy na przedniej i tylnej osi spoczywa odpowiednie dociążenie. Ciągniki CLAAS z przekładnią bezstopniową CMATIC można wyposażyć w system CEMOS, który zadba o prawidłowe zbalastowanie ciągnika a dodatkowo podpowie również właściwe ciśnienie w kołach. Skuteczność CEMOS została potwierdzona przez Niemieckie Towarzystwo Rolnicze DLG, w trakcie testów wyniki jakie osiągnięto to 16,8% niższe spalanie oraz o 16,3% wyższą wydajność powierzchniową.
Balastowanie nie tylko oszczędza ON i poprawia siłę uciągu. Pozwala też w mniej szkodliwy sposób oddziaływać na strukturę gleby i jest elementem uprawy konserwującej, która premiowana będzie ekoschematami nowej WPR.
Ciągnik: nie zapominaj o blokadzie mechanizmu różnicowego
Dlaczego operatorzy tak niechętnie załączają blokadę mechanizmu różnicowego? Bo jest to czynność dodatkowa! No i wymaga pamiętania o jej wyłączenia na uwrociu.
Załączenie blokady mechanizmu różnicowego podczas prac polowych pozwala na równomierne rozłożenie momentu obrotowego pomiędzy obie strony ciągnika. To dodatkowe ustabilizowanie maszyny sprzyja oszczędności paliwa.
Przyznajemy, że pełen komfort mają w tym użytkownicy ciągników CLAAS. W maszynach tej marki blokada mechanizmu różnicowego włącza się automatycznie po opuszczeniu TUZ, a wyłącza się po jego podniesieniu. Wyłączy się również po przekroczeniu prędkości 20 km/h na szosie.