Informacja prasowa

Praktyczne sposoby oszczędności ON na przykładzie maszyn CLAAS

Olej napędowy ciągle pozostaje drogi, mimo, że jego ceny stopniowo spadają. W ciągu ostatnich dwóch lat paliwa płynne podwoiły swą cenę. Dlatego każdy zaoszczędzony litr ON to nie tylko wymierny efekt oszczędności. To także ukłon w stronę naszego środowiska naturalnego, przytłoczonego emisją CO2.

CLAAS jako wiodący producent sprzętu dla rolnictwa, w swych regularnie publikowanych materiałach prasowych od miesięcy podpowiada praktyczne sposoby pracy maszynami, mającymi wpływ na zmniejszenie zużycia ON. Wiadomo bowiem, że nie można skupiać się tylko na silniku, ale na całej architekturze ciągnika i kombajnu oraz na organizacji wykonywanej nimi pracy.

W rolnictwie najwięcej paliwa w ciągu roku zużywają ciągniki – ich jest bowiem ok. dziesięciokrotnie więcej w Polsce niż kombajnów. Przypomnijmy zatem najprostsze metody uzyskania oszczędności ON podczas pracy traktorem.

Ciągnik: niedocenione stabilność i balastowanie

Wydaje się, że stabilność ciągnika nie ma bezpośredniego wpływu na zużycie paliwa.

Ciągnik z napędem na 4 koła, powinien być nie tylko odpowiednio ciężki do zadań, które wykonuje, ale również mieć odpowiednio rozłożoną masę na przednią i tylną oś. Jest to ważne, by cenne paliwo, zamienione na moment obrotowy, zostało odpowiednio przełożone na podłoże. Jest to możliwe, tylko wtedy, gdy na przedniej i tylnej osi spoczywa odpowiednie dociążenie. Ciągniki CLAAS z przekładnią bezstopniową CMATIC można wyposażyć w system CEMOS, który zadba o prawidłowe zbalastowanie ciągnika a dodatkowo podpowie również właściwe ciśnienie w kołach. Skuteczność CEMOS została potwierdzona przez Niemieckie Towarzystwo Rolnicze DLG, w trakcie testów wyniki jakie osiągnięto to 16,8% niższe spalanie oraz o 16,3% wyższą wydajność powierzchniową.

Balastowanie nie tylko oszczędza ON i poprawia siłę uciągu. Pozwala też w mniej szkodliwy sposób oddziaływać na strukturę gleby i jest elementem uprawy konserwującej, która premiowana będzie ekoschematami nowej WPR.

Ciągnik: nie zapominaj o blokadzie mechanizmu różnicowego

Dlaczego operatorzy tak niechętnie załączają blokadę mechanizmu różnicowego? Bo jest to czynność dodatkowa! No i wymaga pamiętania o jej wyłączenia na uwrociu.

Załączenie blokady mechanizmu różnicowego podczas prac polowych pozwala na równomierne rozłożenie momentu obrotowego pomiędzy obie strony ciągnika. To dodatkowe ustabilizowanie maszyny sprzyja oszczędności paliwa.

Przyznajemy, że pełen komfort mają w tym użytkownicy ciągników CLAAS. W maszynach tej marki blokada mechanizmu różnicowego włącza się automatycznie po opuszczeniu TUZ, a wyłącza się po jego podniesieniu. Wyłączy się również po przekroczeniu prędkości 20 km/h na szosie.



Ciągnik: automatyka skrzyni biegów

Kto raz pracował ciągnikiem wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów, doceni jej wyższość nad skrzynią manualną.

Praca z biegami zmienianymi automatycznie pod obciążeniem pozwala pracować z niższymi obrotami silnika oraz dopasowywać prędkość jazdy podczas zmieniających się warunków polowych. Operator ma wtedy możliwość ustawienia maszyny na optymalne parametry i je utrzymywać przez cały czas pracy.

Najlepsze efekty oszczędności daje praca ciągnikiem wyposażonym w skrzynię bezstopniową CVT: to automat w automacie! Elektronika ciągnika wyposażonego w taki typ skrzyni aż 50 razy na sekundę sprawdza, czy przełożenie przekładni odpowiada optymalnej wydajności silnika przy możliwie najniższej prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu taki układ przeniesienia napędu pozostaje cały czas najbardziej efektywny, jeśli chodzi o zużycie paliwa.

O skrzyniach CVT produkowanych przez CLAAS w Paderborn szeroko pisaliśmy w poprzednich komunikatach – kliknij tutaj.

Ładowarka teleskopowa i sieczkarnia: przekładnia VARIPOWER 2

Dwa osiowo ułożone silniki hydrauliczne z wymuszonym obiegiem oleju tworzą przekładnię VARIPOWER 2. Choć znana jest z sieczkarni CLAAS JAGUAR, montowana jest też w ładowarkach teleskopowych CLAAS SCORPION.

Operator za pomocą kciuka może wybierać trzy zakresy prędkości jazdy: od 0 do 20 km/h, od 0 do 30 km/h i od 0 do 40 km/h. Standardowo prędkość maksymalna wynosi 40 km/h, ale opcjonalnie może zostać ograniczona do 30 lub 20 km/h.

Prędkość końcową osiąga się przy zredukowanej prędkości obrotowej silnika. W ten sposób, uzyskuje się oszczędność paliwa.

Ciągniki i kombajny: sterowane satelitarnie oraz dane telematyczne

Standardem do maszyn samobieżnych CLAAS są systemy jazdy automatycznej. GPS PILOT CEMIS 1200 to jedno z rozwiązań, które znacząco wpływa na zużycie paliwa podczas prac polowych. Dzięki niemu maszyna pracuje zawsze tylko na pożądanej szerokości roboczej, eliminując nakładki. Eliminacja nakładek to:

  • mniej przejazdów na polu,
  • oszczędność czasu pracy,
  • redukcja zużycia paliwa i środków produkcji – nasion, nawozów, pestycydów.

Oszczędność jest tym większa, im większa skala produkcji i im dokładniejszy sygnał korekcyjny. W ofercie dostępny jest sygnał RTK NET o dokładności przejazdu ślad do śladu 2 – 3cm.

Więcej o nowym systemie GPS PILOT CEMIS 1200 można przeczytać – kliknij tutaj.

Natomiast jest CLAAS TELEMATICS pozwala kontrolować pracę maszyny on-line. Wśród raportowanych elementów są m.in.:

  • aktualne zużycie paliwa,
  • poziom paliwa,
  • obciążenie silnika,
  • analiza czasu pracy.

Posiadając taki zestaw informacji możemy szybko zareagować i wyeliminować niepotrzebne przestoje maszyny, pracę silnika na jałowych obrotach oraz kontrolować ekonomikę pracy operatora.



Kombajny: systemy DYNAMIC POWER i CEMOS sterują maszyną

Automatyczne dostosowanie mocy silnika maszyny do warunków pracy to recepta CLAAS na wydajny i oszczędny kombajn. System ten nosi nazwę DYNAMIC POWER. Dzięki niemu jazda przy częściowym obciążeniu odbywa się zawsze z krzywą mocy zapewniającą największą wydajność i oszczędność.

W warunkach polowych podczas pracy z pełnym obciążeniem, jak np. przy opróżnianiu zbiornika ziarna i włączonym siekaczu słomy, moc maksymalna pozostaje automatycznie aktywna. W kombajnach CLAAS podczas odkładania pokosu, oszczędności mogą sięgnąć nawet 10% zużycia oleju napędowego.

System zarządza także obrotami silnika podczas jazdy po szosie, redukując je do 1600 obr./min. i oszczędzając w ten sposób paliwo.

Dodatkowe oszczędności daje wyposażenie kombajnów i sieczkarni CLAAS w system CEMOS. Z doświadczeń wynika, że sieczkarnie  CLAAS JAGUAR wyposażone w CEMOS AUTO PERFORMANCE zwiększają swoją wydajność pracy o ok. 7% więcej ha/h, przy oszczędności paliwa rzędu 12%. System pozwala utrzymywać zadaną liczbę obrotów na stałym poziomie i reguluje moc silnika oraz prędkość jazdy zależnie od zbieranej masy.

Kombajny: efektywne chłodzenie DYNAMIC COOLING

W kombajnach CLAAS LEXION montowany jest zmienny napęd wentylatora. System nosi nazwę DYNAMIC COOLING i reguluje prędkość obrotową wentylatora samoczynnie, zależnie od potrzeby. Dobrze radzi sobie w każdej temperaturze zewnętrznej.…

System nie tylko zapewnia zmienne chłodzenie, lecz również zmniejsza ilość gromadzącego się kurzu dzięki strumieniowi powietrza z efektem kurtyny. Chłodzenie dynamiczne pozwala oszczędzić w zależności od warunków, nawet kilkanaście kW mocy silnika, przyczyniając się do oszczędności ON.

Kosiarki i prasy: obroty WOM a oszczędność paliwa

W swym parku maszynowym CLAAS posiada szeroką paletę sprzętu, napędzanego WOM ciągnika. Wszelka redukcja oporów pracy doczepianego urządzenia czy zmniejszenie obrotów WOM to wymierne oszczędności ON.

Przykładowo, w kosiarkach CLAAS DISCO  można pracować na zmniejszonych obrotach wałka WOM, dzięki belce tnącej MAXCUT w którą jest wyposażona każda kosiarka z rodziny DISCO. Równocześnie zachowana zostaje najwyższa jakość cięcia. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić do 20% paliwa na hektarze. Potwierdziły to testy przeprowadzone latem 2022 roku.  

Podczas trwania testu, telemetrycznie zbierano dane z zużycia paliwa ciągników oraz powierzchnię cięcia. Okazało się, że dzięki redukcji obrotów wałka WOM z 1000 do 850 obr./min., zużycie paliwa było mniejsze o 1,2 litra ON/ha. Jednocześnie można było podnieść prędkość jazdy podczas koszenia o 2,5 km/h, co spowodowało wyższą wydajność zestawu.

Kosiarki CLAAS DISCO w opcji wyposażone są w ACTIVE FLOAT. Ten system pozwala operatorowi na szybkie i łatwe reagowanie w zależności od warunków na polu. Najczęściej dotyczy to reakcji na stopień wilgotności łąki lub niejednorodnego łanu. 

Masa kosiarki jest przenoszona na ciągnik, a tym samym nie obciąża darni. Zmniejszeniu ulega ściąganie boczne na stokach, co poprawia komfort jazdy oraz jakość pracy. Dzięki systemowi odciążenia ACTIVE FLOAT można obniżyć zużycie paliwa o dodatkowe 2,5% 

W prasach CLAAS serii VARIANT można uzyskać oszczędność ON także dzięki możliwości pracy z zmniejszoną liczbą obrotów WOM. Zużycie paliwa mierzono podczas testów pras VARIANT serii 400 pod okiem ekspertów z DLG. Gdy zmniejszono obroty WOM z 1000 do 800 obr./min zużycia paliwa spadło o ponad 10%. 

Podobny test objął nowe prasy VARIANT serii 500. Badania wykonano latem 2022 r. na 

prasie VARIANT 580 RC. Na jednej tonie prasowanego materiału zużyto o 22,5% mniej paliwa niż przy standardowych obrotach wałka WOM. 

W powyższym materiale przedstawiliśmy tylko nieliczne rozwiązania CLAAS służące poprawie efektywności pracy i oszczędnościom paliwa. Do każdego sprzętu można zainstalować wiele innych systemów, w tym aktywną regulację ciśnienia kół czy zaawansowane układy prowadzenia. Odwiedź najbliższego dealera marki, a poznasz wszystkie możliwości maszyn CLAAS.