Informacja prasowa

Oszczędności dzięki kontroli pożniwnej kombajnu oraz sieczkarni

Na przednówku warto skontrolować stan techniczny sieczkarni czy kombajnu. W ten sposób można uniknąć przykrej niespodzianki w czasie trwania żniw, a dodatkowo skorzystać z trwających jeszcze cenowych okazji na części i serwis u dealerów CLAAS.

Kombajny i sieczkarnie należą do maszyn pracujących na najwyższych obrotach w najbardziej newralgicznych okresach rolniczego roku -  w czasie żniw. Dodajmy w przypadku kombajnów – w warunkach najwyższego zapylenia i temperatury zewnętrznej.

Od zespołów maszynowych kombajnu i sieczkarni zależy zebranie plonu i cała logistyka zbożowo-paszowa gospodarstwa. Dla firmy świadczącej usługi danym sprzętem – to świadectwo wiarygodności.

Profesjonalni rolnicy czy właściciele przedsiębiorstw użytkujących sprzęt maszynowy, wiedzą, że na kontrolę sprzętu przed żniwami zawsze musi być czas! Tu nie ma miejsca na żadne oszczędności, prowizorki i ustępstwa!

Kontrola pożniwna wykonana odpowiednio wcześnie pozwoli przede wszystkim poznać stan techniczny maszyny i ewentualne jej potrzeby serwisowe. Dzięki niej można wykryć konieczność potencjalnej naprawy i zdążyć z nią przed sezonem żniw.
Poza tym, na przednówku jest jeszcze okazja skorzystać z trwających jeszcze cenowych okazji i specjalnych warunków rabatowych dotyczących części zamiennych i robocizny u dealerów.



Kombajn – ocena najważniejszych układów maszyny

Maszyny CLAAS LEXION posiadają dużą średnicę bębna młócącego, co zapewnia płynne przejścia pomiędzy bębnem młócącym a doprowadzającym oraz rotorami czy separatorem. Dzięki APS SYNFLOW materiał przepływa przez kombajn prostoliniowo i ze zredukowanymi oporami. Nie dochodzi do żadnych niepotrzebnych zmian prędkości i kierunku przepływu masy, co chroni słomę i oszczędza paliwo.

Te układy jednak nawet w najlepszym kombajnie z czasem ulegają zużyciu. Dlatego w kontroli pożniwnej podlegają następujące podzespoły:

  • system omłotu kombajnu: cepy i klepisko – ostre cepy dadzą dobrej jakości omłot;
  • podsiewacz: im lepsza jego kondycja, tym układ czyszczenia ma łatwiejszą pracę do wykonania;
  • szarpacz: ostre noże to mniejsze opory i zauważalnie niższe zużycie paliwa.
  • układ przepływu masy: bagnety, żyletki, palce ślimaka, listwy w podajniku, cepy, klepisko – ich ustawienie ma wpływ na jakość zbieranego materiału, poprawę wydajności, mniejsze straty na układzie separacji, mniejsze zużycie paliwa.


Sieczkarnia – ocena zespołu żniwnego

Twoja sieczkarnia odwdzięczy się za wiosenny przegląd następujących podzespołów:

  • elementy wciągające i tnące: zespół wciągający, łożyska, stalnica, noże na bębnie tnącym i dno bębna nożowego, kamień ostrzałki, wentylator wyrzutu masy, elementy ścieralne;
  • Zgniatacz (CORN-CRACKER): walce, łożyska, rolka napinająca, przestawianie szczeliny



Silnik i układ jezdny – smarować, by jechać

Każda maszyna samobieżna wymaga typowej kontroli mechanicznej silnika i układu jezdnego. Jeśli sprzęt stał przez dłuższy czas nieruchomo, przed jego odpaleniem, warto poświęcić czas na jego oględziny. Trzeba szukać wycieków, zacieków, a pod maszyną – śladów kapania płynów. Oględziny warto wykonać w słoneczny i suchy dzień, a i tak bez dobrej latarki się nie obędzie.

Dla jednostki wysokoprężnej trzeba sprawdzić układy:

  • zasilania paliwem: w tym szczelność połączeń, przewodów, filtry;
  • dolotowy powietrza: filtry, przewody, szczelność, wszystkie łączniki, turbosprężarka;
  • wydechowy: szczelność, regulacja zaworów.


Układ jezdny to opony, koła, system hamulcowy, układ kierowniczy. Ich działanie sprawdza się w dwie osoby, podobnie jak sprawność działania systemu oświetleniowego. Kilka miesięcy postoju, zwłaszcza przy nieoczyszczonych po poprzednim sezonie resztkach pożniwnych i ziarnie, może okazać się katastrofalne dla elektryki, gdy na kablach żerowały gryzonie.

Kontroli pożniwnej podlega także każda chłodnica, filtry powietrza i kabinowe. Dbałość o filtry i chłodnice to jedna z najprostszych czynności obsługowych, jaka może przynieść oszczędności paliwa.

Po zimie warto też skontrolować stan akumulatorów. Uzupełnianie elektrolitu trzeba dokonać tylko wodą destylowaną i koniecznie w okularach i rękawicach ochronnych. Zobacz, czy skrzynka akumulatorów nie poddała się korozji. Szkoda by było przerywać żniwa, by szukać zgubionych akumulatorów gdzieś w polu…

Nie warto oszczędzać na jakości smaru. Oryginalne smary i oleje nie niszczą uszczelek i gum, jak to potrafią ich zamienniki. Rodzaj oraz ilość środków smarnych do stosowania w sieczkarni i kombajnie CLAAS można znaleźć w „Wykazie środków smarnych” dostępnym na platformie CLAAS connect. Wystarczy zarejestrować się na niej, wprowadzić nr seryjny swojej maszyny, by otrzymasz wiele pomocnych informacji.

Przejrzenie kombajnu czy sieczkarni potrafi zająć kila dobrych godzin. Gdy zmęczony usiądziesz przy popołudniowej kawie zastanów się, czy Twoje maszyny są przygotowane do najbliższego sezonu, tak aby zapewnić niższe koszty pracy?