Informacja prasowa

20 lat ciągników CLAAS z Le Mans

Dokładnie 20 lat temu, 23 lutego 2003 roku, Helmut Claas podpisał umowę o przejęciu większości udziałów w Renault Agriculture, dziale ciągników koncernu Renault. Od tego czasu CLAAS stale umacnia swoją pozycję dostawcy kompletnych rozwiązań w międzynarodowym środowisku i inwestuje w rozwój efektywność wydajność i innowacje, a także w najnowocześniejsze procesy produkcyjne.

Od serii CELTIS, ARES i ATLES do ARION i AXION

23 lutego 2003 roku nastąpiło przetasowanie kart w globalnym sektorze maszyn rolniczych. Wraz z większościowym udziałem w Renault Agriculture i późniejszym pełnym przejęciem w roku 2008 CLAAS przeszedł od specjalisty w zakresie technologii zbioru plonów do dostawcy kompletnych rozwiązań i wzbogacił swoją ofertę o ciągniki standardowe i specjalne, które bez problemu uzupełniły flagową serię XERION budowaną w Harsewinkel. Podpisanie umowy między Helmutem Claas i Patrickiem Faure, członkiem zarządu Renault S.A., ogłoszone kolejnego dnia na targach SIMA w Paryżu, odbiło się w mediach szerokim echem. Pod koniec kwietnia urząd antymonopolowy zatwierdził proces stopniowego przejmowania udziałów.

Pierwszego października w Le Mans rozpoczęła się zmiana kolorystyki z pomarańczowej barwy Renault na jasną zieleń, a od 1 listopada 2003 r. wszystkie serie zjeżdżały już z linii produkcyjnej w kolorach CLAAS. Tym samym również dzięki uzupełnionemu programowi sprzedaży koncern CLAAS mógł zaprezentować się na targach Agritechnica 2003 z „pełną gamą nowoczesnych produktów”. Oprócz ciągników standardowych i specjalnych zaprezentowano także model LEXION 500, kosiarkę samojezdną COUGAR oraz nową generację serii XERION, które spotkały się z dużym zainteresowaniem odwiedzających.

Pod koniec 2003 roku rozpoczęły się również prace nad rozwojem dużych ciągników AXION 800, które niecałe trzy lata później zostały włączone do programu sprzedaży CLAAS. Wraz z nimi ruszyło sukcesywne unowocześnianie gamy produktów z Le Mans: z biegiem lat serie CELTIS, ARES i ATLES ustąpiły miejsca seriom ARION i AXION – produktom o nazwach zwiastujących nową erę.


Patrick Faure (z lewej), Directeur Générale Adjoint (członek zarządu RENAULT S.A.) i Helmut Claas (z prawej; 1926 - 2021) 23 lutego 2003 r. uściskiem dłoni przypieczętowują nowy sojusz między CLAAS i Renault Agriculture.


Przełomowe innowacje dla branży

W nowych ciągnikach ARION i AXION wprowadzono przełomowe dla branży, wielokrotnie nagradzane innowacje: Duży terminal CEBIS o wysokim kontraście dla ciągników AXION, a później także dla serii ARION 500 i 600, kabina PANORAMIC dla serii ARION 400, AXION TERRA TRAC jako jedyny na rynku ciągnik półgąsienicowy z pełną amortyzacją, TELEMATICS do zarządzania flotą czy też wiodący, samouczący się i dialogowy system wspomagania operatora i optymalizacji procesów CEMOS dla ciągników ARION i AXION CMATIC. Ciągniki CLAAS z Le Mans biją również rekordy – np. ciągnik standardowy AXION 950 o mocy znamionowej 416 KM, który w 2013 roku był najmocniejszy na świecie: podczas pomiarów przeprowadzonych przez Centrum Testowe DLG na zlecenie magazynu branżowego profi ustanowił on nowy rekord mocy uciągu wynoszący 242 kW! W teście DLG PowerMix ciągnik pobił średnią wszystkich dotychczas testowanych ciągników o niebotyczne 15,6% przy zużyciu paliwa na poziomie tylko 249 g/kWh.

Te i inne sukcesy oraz budowanie najbardziej wydajnych i produktywnych ciągników dla rolników i usługodawców na całym świecie to efekt współpracy konstruktorów z wielu zakładów CLAAS w różnych krajach:  kompetencje w zakresie napędów gąsienicowych TERRA TRAC oraz inteligencji systemowej i procesowej CEMOS w CLAAS Industrietechnik w Paderborn łączą się z kompetencjami elektronicznymi CLAAS E-SYSTEMS w Dissen oraz kompetencjami w dziedzinie rozwoju ciągników standardowych w Vélizy. Już teraz konstruktorzy wspólnie prowadzą badania i pracują nad kolejną generacją ciągników z Le Mans.

Ponad 80 milionów euro na zaawansowaną technologię produkcji i supernowoczesne centrum testowe

CLAAS inwestuje jednak nie tylko w badania i rozwój, lecz także w najnowocześniejsze procesy produkcyjne i ergonomiczne stanowiska pracy. Od 2003 roku zrealizowano projekty modernizacji o łącznej wartości ponad 80 mln euro. Największym i najważniejszym przedsięwzięciem był uruchomiony pod koniec roku 2020 projekt CLAAS Forth, który pozwolił przenieść produkcję na nowy poziom. Od tego czasu zakład w Le Mans jest uznawany za jeden z najnowocześniejszych na świecie, z automatycznymi systemami transportowymi (AGV) i wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w logistyce. Ostatnio w Le Mans otwarto nowe centrum dla odwiedzających wzorowane na centrum Technoparc w Harsewinkel.

200 000 ciągników z Le Mans w zasięgu ręki

Wiosną 2019 roku z fabryki w Le Mans wyjechał 150-tysięczny egzemplarz ciągnika standardowego CLAAS, natomiast w roku jubileuszu 20-lecia spodziewane jest złamanie granicy 200 000 sztuk. Dziś fabryka ciągników CLAAS w Le Mans produkuje ponad 60 różnych modeli o mocy od 75 do 445 KM, począwszy od ciągników o prostszej konfiguracji na rynki o mniej restrykcyjnych normach emisji spalin, jak Turkmenistan czy rynki afrykańskie, poprzez produkowany na dużą skalę ARION 400 z głównymi rynkami zbytu w Europie, aż po zaawansowany technologicznie ciągnik AXION 900 TERRA TRAC na rynek światowy. Ciągniki z Le Mans są obecnie eksportowane do 80 krajów na całym świecie, od 2019 roku także do Ameryki Północnej.



20 lat ciągników CLAAS z Le Mans w skrócie:

  • 23 lutego 2003: Podpisanie umowy o przejęciu przez CLAAS większościowego udziału w Renault Agriculture.
  • 01 października 2003: Zjechanie z taśmy w Le Mans pierwszych zielonych ciągników standardowych CLAAS.
  • 1 listopada 2003: Całkowite przejście ciągników na schemat kolorów CLAAS.
  • 9 – 15 listopada 2003: CLAAS jako dostawca kompletnych rozwiązań po raz pierwszy pojawia się na targach Agritechnica z bogatą ofertą ciągników od serii CELTIS poprzez ARES i ATLES aż po XERION.
  • 2006: Wprowadzenie całkowicie nowej serii AXION 800 z przekładnią przełączaną pod obciążeniem HEXASHIFT i terminalem CEBIS.
  • 2007: Nowe serie ARION 500 i 600 odmładzają ofertę ciągników z Le Mans. AXION 800 jest teraz dostępny z przekładnią bezstopniową CMATIC jako alternatywa dla przekładni HEXASHIFT.
  • 2008: Zakończenie procesu przejmowania działu ciągników Renault.
  • 2008 – 2010: Instalacja nowego stanowiska montażu wstępnego kabiny i nowej lakierni.
  • Luty 2011: Pierwsza prezentacja nowej serii dużych ciągników AXION 900 z dźwignią wielofunkcyjną CMOTION na targach SIMA w Paryżu.
  • 2012: Wprowadzenie nowych serii ARION 500 i ARION 600.
  • 2013: Jako najmocniejszy ciągnik standardowy na świecie AXION 950 uzyskuje moc 242 kW ciągnąc przyczepę hamulcową, co jest nowym rekordem mocy uciągu dla ciągników standardowych.
  • Listopad 2013: Premiera ciągników ARION 500/600 CMATIC z przekładnią bezstopniową EQ200 od CLAAS Industrietechnik.
  • 2014: Prezentacja nowej serii ARION 400 z przełomową kabiną PANORAMIC.
  • 2016: CLAAS wspólnie z czasopismem branżowym TRACTION rozbiera używany ciągnik AXION 920 na części, aby przeanalizować wzorce zużycia.
  • Listopad 2017: Srebrne medale na targach Agritechnica za innowacje „AXION 900 TERRA TRAC” oraz CEMOS dla Ciągników jako pierwszy samouczący się, dialogowy system wspomagania operatora i optymalizacji procesów.
  • Wiosna 2019: Wyprodukowanie 150-tysięcznego ciągnika CLAAS z Le Mans.
  • Od roku 2019: Modernizacja zakładu ze szczególnym uwzględnieniem głównej linii montażowej, logistyki i zarządzania produkcją w ramach programu inwestycyjnego CLAAS FORTH. Oficjalna inauguracja „fabryki przyszłości” odbywa się w maju 2021 roku.
  • 2021: AXION 960 CMATIC z CEMOS zostaje nagrodzony tytułem Sustainable Tractor of the Year.
  • Wrzesień 2022: Inauguracja nowej CENTRAL ACADEMY w Le Mans.


Więcej informacji:
Fabryka przyszłości - Poznaj CLAAS | CLAAS

Le Mans - Many Places. One Passion. | CLAAS